Active lifestyleamusement2apartment2Architecturearrow-downPage 1Group 3arrow22arrow2arrow2bike2blocks2bus2cafecalendar2check2close2collapse2CollapseCommon facilitiesGroup 2CloseGood SVG BlackOK SVG BlackPoor SVG BlackVery good SVG BlackVery poor SVG Blackamusement2Culture EntertainmentShapedocument2document_blankdoublearrowarrow2arrow2arrow22Eat Drinkemail2expand2external_link2Family friendlyfavourite2filter2Getting thereGreen solutionsgrocery_store2grocerystoreShapeHealthcareholiday_cottage2Shapehospital2house2pin_distanceicon-unit-v2like2list2Local servicesbonava logotype primarybonava logotype secondarybonava logotype_symbolMap-pinminus2minus2mobile2parkNature activitiesnature_trails2Neighbourhood storyclose - kopiaparking2pdf2plot2plus2Group 2external_link2preschool2restaurant2row_house2schools2Schoolssearch2semi_detached2settings2Shoppinglocal_services2Social lifestyleSpecial featuregymtapGroup 2tube2user2

Hur du felanmäler

Bonavas Kundservice tar emot din felanmälan

När du flyttar in i en ny bostad från Bonava vill vi självklart att den ska vara felfri. Nyproducerade bostäder behöver dock sin tid för att sätta sig helt och ibland kan det uppstå fel i bostaden. Därför är det bra om du felanmäler funktionsfel eller skador till vår Kundservice.

Vid akuta skador

Om du skulle få ett akut fel, som ett vattenläckage, är det fastighetsskötaren i din bostadsrättsförening som du ska kontakta och inte Bonava. Bor du i en äganderätt ansvarar du själv för en direktåtgärd.

Om du upptäcker en vattenskada ska du:

  1. Kontakta fastighetsskötaren under vardagar och jouren på kvällstid och helger.
  2. Meddela styrelsen som kontaktar föreningens försäkringsbolag samt Bonava kundservice.
  3. Vid eventuell skada på lösöre, kontakta ditt försäkringsbolag.

Felanmäla funktionsfel eller skada på din bostad

  1. Skicka in din felamälan via e-post kundservice@bonava.se eller ring oss direkt på telefonnummer 020-28 28 28
  2. Gäller din felanmälan en vitvara i bostaden kan du läsa här hur du går tillväga för att göra en felanmälan.
  3. När du har skickat in din felanmälan får du en bekräftelse via e-post till den adress du använde när du skickade in ditt ärende.
  4. Sedan kommer vi gå igenom ditt ärende och göra en bedömning. Svarstiden kan variera beroende på ärendets omfattning. Om vi skulle behöva koppla in våra leverantörer eller behöva göra en mer omfattande bedömning kan svarstiden och åtgärdandet av felet dröja längre än vanligt.

Att tänka på innan och när du felanmäler

  • Som nyinflyttad har du sex månader på dig, från slutbesiktningsdatum, att kontakta oss angående fel och brister som du tycker inte upptäckts under besiktningen.
  • Det är bra om du är så noggrann som möjligt när du beskriver bostadens funktionsfel eller skada. Beskriv vilket rum skadan eller funktionsfelet är i. Är det en fläkt så skriv om den är i kök eller badrum. Detta för att vi snabbare ska kunna få en bild över problemet.
  • Skriv alltid med kontaktuppgifter såsom:
    • Telefonnummer som vi kan nå dig på
    • Din adress
    • Bostadsnummer (om du har det)
  • Bifoga bilder som visar skadan (gärna flera). Det gör att vi enklare kan bedöma hur vi ska gå vidare med ärendet.
  • Om felanmälan gäller oljud eller likande underlättar det om du skickar med en ljudfil.

Vid åtgärder av garantifel i bostaden

Det är Bonava som gör bedömningen av felanmälan om det är ett fel som täcks av garantin. Vi tar hjälp av våra egna Servicetekniker, anlitade entreprenörer och experter på området. Det kan även vara så att vi behöver komma ut på plats för att göra en bättre bedömning.

Om något behöver åtgärdas i din bostad är det viktigt att de tider som bokas för åtgärden respekteras och att vi får komma in i bostaden. Om ingen kan vara hemma behöver du se till att vi kan komma in i bostaden, om möjligt ställa låset i serviceläge.

Du behöver flytta undan möbler och annat som står i vägen så att vi kan komma åt och arbeta fritt. Du ansvarar för eventuell finstädning efter åtgärd.

Om det visar sig att felet inte visade sig vara ett garantifel utan handhavande fel, då är det du som ägare av bostaden som står för kostnaden.

Exempel på fel som inte täcks av garantin:

  • Om filtret i diskmaskinen inte är rengjort och det leder till stopp eller till och med vattenläckage.
  • Rengöring av golvbrunn som kan leda till stopp i dusch/badkar
  • Stopp i avlopp på grund av leksaker i toaletten
  • Dålig sugförmåga i fläkten på grund av dålig rengöring

Det är viktigt att du tar hand om din bostad från den dag du flyttar in, det är det bästa sättet att undvika problem. Läs mer om hur du tar hand om din bostad här.

Exempel på funktionsfel som du kan felanmäla

Uppstår fel som nedanstående exempel under garantiperioden, ska du kontakta Bonava Kundservice. Hur du anmäler fel på dina vitvaror kan du läsa mer om här.

  • Kylskåpet och frysen saknar kyla.
  • Ugnen eller spishällen har ingen värme eller ojämn värme.
  • Fönster eller dörrar kärvar eller går inte att öppna eller stänga.
  • Rörkopplingar läcker eller droppar (ej akut).
  • Sprickor i taket
  • Golvvärmen fungerar inte

Vid tillträde och slutbesiktning görs en genomsyn av bostaden. Då noteras samtliga fel som behöver åtgärdas. Om det eventuellt skulle upptäckas fel efter besiktningen som missades, så som spricka i hörn eller knarrande golv vid en tröskel skall du felanmäla detta till oss inom sex månader.

Bonava Sverige Kundservice
Bonava Sverige Kundservice

020-28 28 28