Active lifestyleamusement2apartment2Architecturearrow-downPage 1Group 3arrow22arrow2arrow2bike2blocks2bus2cafecalendar2check2close2collapse2CollapseCommon facilitiesGroup 2CloseGood SVG BlackOK SVG BlackPoor SVG BlackVery good SVG BlackVery poor SVG Blackamusement2Culture EntertainmentShapedocument2document_blankdoublearrowarrow2arrow2arrow22Eat Drinkemail2expand2external_link2Family friendlyfavourite2filter2Getting thereGreen solutionsgrocery_store2grocerystoreShapeHealthcareholiday_cottage2Shapehospital2house2pin_distanceicon-unit-v2like2list2Local servicesbonava logotype primarybonava logotype secondarybonava logotype_symbolMap-pinminus2minus2mobile2parkNature activitiesnature_trails2Neighbourhood storyclose - kopiaparking2pdf2plot2plus2Group 2external_link2preschool2restaurant2row_house2schools2Schoolssearch2semi_detached2settings2Shoppinglocal_services2Social lifestyleSpecial featuregymtapGroup 2tube2user2

Garantitid

Garantitid och besiktning

Som nyinflyttad har du sex månader på dig, från slutbesiktningsdatum, att kontakta oss angående fel och brister som du tycker inte upptäckts under besiktningen. När du anmäler fel till Kundservice gör vi en bedömning och återkommer till dig om vad som kan åtgärdas direkt och vad vi anser ska åtgärdas i samband med tvåårsbesiktningen.

Garantitiden efter godkänd slutbesiktning är två år om du köpt en äganderätt och fem år för en bostadsrätt. Under garantitiden åtgärdar vi funktionsfel, så kallade ursprungliga fel, inte sånt som du själv orsakat. 

Om du upptäcker fel ska du givetvis anmäla dem till oss direkt. Vissa åtgärder kan, som sagt, få vänta till tvåårsbesiktningen. Det kan till exempel vara sättningar, sprickor i hörn och kakel som kan uppstå då huset rör sig, vilket är vanligt i nya hus, som behöver ”sätta sig”. Om det handlar om funktionsfel i inredning eller vitvaror som behöver åtgärdas gör vi det som regel omgående. 

När vi åtgärdar ett fel gör vi det i första hand genom att reparera och om det inte går ersätter vi varan med en ny produkt. Det är alltid den ursprungliga garantitiden som gäller, även om vi ersatt varan med en ny. 

Om det är så att vi behöver komma hem till dig för kontroll och/eller åtgärd, hör vi eller den entreprenör vi samarbetar med av oss till dig direkt för att boka en tid som passar. Vi på Kundservice följer ditt ärende tills det är avslutat.

Bonava Sverige Kundservice
Bonava Sverige Kundservice

020-28 28 28