Active lifestyleamusement2apartment2Architecturearrow-downPage 1Group 3arrow22arrow2arrow2bike2blocks2bus2cafecalendar2check2close2close2collapse2CollapseCommon facilitiesGroup 2CloseGood SVG BlackOK SVG BlackPoor SVG BlackVery good SVG BlackVery poor SVG Blackamusement2Culture EntertainmentShapedocument2doublearrowarrow2arrow2arrow22Eat Drinkemail2expand2external_link2Family friendlyfavourite2filter2Getting thereGreen solutionsgrocery_store2grocerystoreShapeHealthcareholiday_cottage2Shapehospital2house2pin_distanceicon-unit-v2like2list2Local servicesbonava logotype primarybonava logotype secondarybonava logotype_symbolMap-pinminus2minus2mobile2parkNature activitiesnature_trails2Neighbourhood storyclose - kopiaparking2pdf2plot2plus2Group 2external_link2preschool2restaurant2row_house2schools2Schoolssearch2semi_detached2settings2Shoppinglocal_services2Social lifestyleSpecial featuregymtapGroup 2tube2user2

Happy Quest

Undersökning visar att svenskarna är mest nöjda i sina grannskap

På Bonava är vårt mål att skapa lyckliga grannskap med hög livskvalitet hos de boende. För att försäkra oss om att målet uppfylls behövde vi förstå vad lycka innebär för olika människor i olika länder, därför skapade vi Happy Quest.

Vi har gjort en unik undersökning som täcker ett representativt urval av befolkningen på våra åtta marknader; Sverige, Tyskland, Finland, Danmark, Norge, St Petersburg, Estland och Lettland. Totalt har 8 000 människor medverkat i undersökningen och berättat för oss vad som är allra viktigast för dem i deras grannskap.

Happy index  Mäter och jämför lycka över tid och mellan områden

Happy index gör det möjligt för oss att mäta och jämföra lyckonivåer i olika grannskap. Detta index är etablerat av Bonava och statistiskt säkerställt i våra åtta marknader. 

När undersökningen genomfördes i början av 2017 visade samtliga länder på hög grad av lycka i grannskapet, med ett genomsnitt på 72. Svenskarna trivs bäst i sina grannskap med en poäng på 79. St Petersburg och Estland landar på en något lägre nivå än övriga marknader.

Happy Index per market

Happy index per marknad, med ett genomsnitt på 72

Liknande behov i olika länder 

Det finns mycket som kan göras för att öka lyckan i ett grannskap. Det mest grundläggande behovet är känslan av trygghet, någonting som 81 % av våra deltagare bedömde som viktigt. 

Det mest grundläggande behovet är känslan av trygghet, någonting som 81 % av våra deltagare bedömde som viktigt.

Möjligheten att ha en aktiv livsstil var också högt värderat i alla länder. Att kunna ta sig runt med cykel eller till fots (66 %), att ha ett smidigt vardagsliv (58 %) och att leva i ett grannskap som främjar en hälsosam livsstil (58 %) är några framgångsfaktorer. 

Att känna sig hemma i sitt grannskap (57 %) och att känna människorna i det (41 %) var också högt rankat i samtliga länder.

Ease to move around by foot or bike

Att kunna promenera eller ta cykel var värderat som viktigt av 66 %

Everyday life convenience

Ett bekvämt vardagsliv var viktigt för 58 %

Supports a healthy lifestyle

Grannskap som främjar en hälsosam livsstil var betygsatt som viktigt av 58 %

Vill du veta mer?

Bonava kommer att fortsätta utforska vad som gör att man trivs i sitt bostadsområde och hur vi kan använda den kunskapen för att skapa lyckliga grannskap med hög livskvalitet. 

Du är varmt välkommen att kontakta oss om du vill veta mer om Happy Quest. 

Clara Westman, Group Head of Customer Insight
clara.westman@bonava.com