Vi rekommenderar att du använder en annan webbläsare för bäst upplevelse av hemsidan.

Seminariet – flexibel betalningsmodell med kapitaltillskott

2024-04-26, 15:32

Bonava inför en flexibel betalningsmodell i kommande grannskapet Seminariet i Uppsala. Efter tydliga önskemål från potentiella kunder får nya bostadsköpare möjlighet att betala in ett extra kapitaltillskott vid lägenhetsköpet för att på så sätt få en lägre månadsavgift.

Med det extra kapitaltillskottet kan kunden välja att amortera hela eller delar av sin lägenhets andel av föreningens lån. Med ett kapitaltillskott amorteras lägenhetens andel av föreningens lån ned vilket innebär att föreningen inte behöver ta ut lika hög avgift på lägenheten. Detta ger kunden bättre kontroll över sina löpande kostnader samtidigt som bostadsrättsföreningens lån minskar. Belåningsgraden i föreningen sjunker också vilket är positivt när föreningen förhandlar om lånevillkor med bankerna.

- Vi gjorde en enkät bland de som anmält intresse för att bo i Seminariet där vi frågade om de kunde tänka sig att betala lite mer få ner månadsavgiften och amortera av lånet snabbare. En övervägande majoritet av de som svarade uppgav sig vara mycket intresserade av detta, framförallt för de större lägenheterna på 4-5 rum och kök, berättar projektchef Sonny Karlsson.

Erbjudandet om kapitaltillskott ges initialt endast vid lägenhetsköpet. Kunderna kan också välja att lägga upp sina lån mer traditionellt utan kapitaltillskott från start. Efter tillträdet kan föreningen även vid den årliga stämman besluta om att erbjuda medlemmarna att göra ytterligare kapitaltillskott för amortering av föreningens lån utifrån då aktuell lagstiftning och föreningens stadgar.

- Vi vill erbjuda kunderna en möjlighet att själva styra sin månadskostnad och amortering – en mer flexibel lösning anpassad efter bostadsköparens ekonomiska förutsättningar och önskemål. Vi vet att det skapar trygghet för kunden att få bättre kontroll över sina kostnader.

Om utfallet i Seminariet blir positivt kan denna betalningsmodell vara ett möjligt alternativ även för utvalda kommande projekt.

Premiärträff för Seminariet skedde söndagen den 28 april och den faktiska säljstarten sker 2 maj när bokningssystemet öppnar.

Sonny Karlsson

Projektchef