Vi rekommenderar att du använder en annan webbläsare för bäst upplevelse av hemsidan.

Så blir köpet av ett nytt hem en trygg och lyckad affär

2022-12-05, 10:45

Att köpa ett nytt hem är en av livets mest spännande och största investeringar, men vad ska man tänka på för att det ska bli ett tryggt och lyckat köp?

– För att vara säker på att göra en affär som verkligen passar en person och familjesituation, är det viktigt att först och främst tänka igenom behov och önskemål. Hur stor bostad behövs? Vad för typ av bostad passar bäst? Lägenhet, radhus eller villa? I vilket geografiskt läge? Nära till kommunikationer för pendling? Nära naturen eller citypulsen? Eller till förskolor och skolor? säger Robert Prag, Sales Excellence Manager på Bonava.

Vid köp av nyproduktion är det bra att reda ut vad som känns viktigt och undersöka vad som går att påverka för att få en bostad där man vill bo länge.

Se köpet som en långsiktig investering

Utöver att fundera på hur och var det nya hemmet ska vara beläget, ska man förstås reda ut vilka möjligheter som finns utifrån de ekonomiska förutsättningar man har, samtidigt som det är viktigt att se ett bostadsköp som en långsiktig investering. Det är viktigt att ha ett framtidsperspektiv och att tänka efter hur länge man tänker bo i sitt nya hem och inte bara hur marknaden ser ut och upplevs just nu.

– Det är också viktigt att man läser på om sitt köp. Både vad gäller föreningens ekonomi och eventuella utbyggnadsplaner i närområdet. När det gäller sin egen ekonomi är det viktigt att ha bra marginaler i sitt köp och förstå riskerna men även möjligheterna med att köpa långt innan tillträdet. Det här behöver man fundera på oavsett om man köper nyproduktion eller en äldre bostad, säger Robert.

Tryggt val med bostadsköp hos Bonava

Bonava jobbar med utvalda, oberoende mäklare som är experter på att förmedla nyproduktion för att på ett tydligt sätt kunna svara på kundernas frågor. Dessutom erbjuds olika former av skydd och garantier som innebär att bostadsköpet ska kännas tryggt, även om något oförutsett skulle hända, till exempel om livssituationen förändras.

– Utöver våra garantier och skydd för att skapa ett tryggt bostadsköp har vi som bolag en fördelaktig geografisk spridning på våra grannskap. Vi finns i fem orter i Sverige och i åtta länder i Europa. Vi är dessutom inga nykomlingar på marknaden, utan en långsiktig och stabil bostadsutvecklare som har byggt bostäder sedan 1930-talet, säger Robert.

Därför är det tryggt att köpa nyproducerat

– Tryggheten ligger dels i att det är fasta priser, i att det är nytt och enklare att förutse kostnaderna i föreningen utifrån underhållsbehov. Det kommer exempelvis inte att dyka upp en stamrenovering eller ett hissbyte som föreningen inte har pengar till, säger Robert.

Med nyproduktion kan man känna sig trygg med att allt är nytt och därmed besiktat av en besiktningsman. Det görs dessutom en uppföljande besiktning efter två år. Skulle det uppstå några fel under resans gång kan man alltid prata med någon på Bonava.

Vågar jag köpa nyproduktion just nu?

– Det är klart att man som kund kan bli tveksam i dessa oroliga tider men vi ser att ett bostadsköp av nyproduktion är en långsiktig investering i ett bättre boende och en ökad livskvalitet, något som våra egna mätningar visar. Vi är övertygade om att de grannskap och hem som vi bygger är värdefulla och attraktiva även i oroliga tider, avslutar Robert.

Robert Prag

Sales Excellence Manager